Dacia a prezentat ieri primul său model electric, Spring. Prezentarea a stârnit un uriaș interes în mediul online, iar producătorul de la Mioveni speră ca Dacia Spring să devină pe piața mașinilor electrice un reper de vânzări, așa cum a fost Loganul la vremea lansării sale pe piața mașinilor cu motor termic. Producătorul auto a promis o mașină electrică la un preț foarte mic, iar Spring se va vinde cu cel mult 17.000 euro, fără tichet RABLA. Dar ce oferă Spring pentru această sumă?
15 octombrie va rămâne în istorie pentru Grupul Dacia-Renault. La Paris a fost prezentat primul model electric al Dacia. Spring a fost dezvăluit lumii într-o prezentare online și a atras deja privirile românilor, dar și atenția concurenței! Mașina producătorului de la Mioveni este un autoturism din clasa mică, care se adresează în primul rând publicului tânăr. Este o mașină preponderent de oraș, dar cu un stil economic de condus putem ajunge cu Spring cu o singură încărcare din București până la Brașov sau Curtea de Argeș.
Prin noul model, Dacia își propune o revoluție pe piața mașinilor electrice. Spring devine cel mai ieftin autoturism electric de pe piață.
Cu ce se laudă Dacia Spring
Mașina intră pe piața mini și are numai 3,73 m lungime, 1,62 metri lățime (fără oglinzile laterale) și 1,51 m înălțime. Este un vehicul cu o capacitate de patru persoane, iar portbagajul are un volum de 300 de litri. Bancheta din spate este rabatabilă, iar capacitatea de încărcare crește la 600 de litri.
Spring are un motor care dezvoltă doar 44 de cai putere și o baterie de 26,8 kWh. Viteza maximă atinsă este de 125 km/h.
În mapa de prezentare, Dacia se laudă și cu dotările de bază, dar și cele suplimentare ale Spring. „Modelul dispune, în serie sau opțional, de numeroase echipamente, printre care: direcția cu asistență variabilă 100% electrică, închiderea centralizată de la distanță, geamurile electrice, sistem de aer condiționat manual, sistem multimedia, reglaj electric al oglinzilor retrovizoare”.
„Între cadranele de bord este amplasat un ecran cu afișaj digiat de 3,5″, iar sistemul de recunoaștere vocală Google sau Apple poate fi activat la o simplă apăsare pe un buton de comandă amplasat pe volan”.
De asemenea, „disponibil în opțiune, echipamentul multimedia Media Nav cuprinde un touch screen de 7 inch, sistem de navigație, radio DAB, conexiune Bluetooth, o priză USB și este compatibil Apple Carplay și Android Auto”, spun cei de la Dacia.
Autonomia de 225 de kilometri a Spring este una rezonabilă, iar la un parcurs mediu de 31 km zilnic, înseamnă că șoferul are nevoie de o singură încărcare pe săptămână! Despre timpul de încărcare, Dacia anunță că Spring poate încărca 80% din baterie în mai puțin de o oră la un terminal de 30 kW, mai puțin de 5 ore pentru o încărcare 100% la un Wallbox de 7,4 kWh și mai puțin de 8h30 pentru o încărcare 100% la un Wallbox de 3,7 kWh. În schimb, dacă este încărcată la o priză obișnuită din locuință, Dacia Spring are nevoie de 14 ore pentru a se încărca complet!
Cum stă concurența din segmentul electric mini
Nature Talks a realizat o comparație între Dacia Spring și principalale rivale de pe piața mașinilor electrice din categoria ei. Am comparat modelul producătorului de la Mioveni cu alte trei mașini, care în acest moment au cele mai mici prețuri de pe piață și caracteristici similare cu Spring.
Până la apariția Dacia Spring, Skoda CityGo-e IV era cel mai ieftin model. Prețul de bază este de 20.000 de euro, iar cu Rabla Plus mașina poate fi cumpărată cu aproximativ 10.000 euro. Aproape de prețul Skoda este și Volkswagen e-UP, dar și Smart Forfour electric. Cele două modele pornesc de la 22.000 euro.
Spring a vrut din start să câștige la un aspect: prețul! Iar Renault a reușit să producă mașina la costuri reduse, ceea ce se reflectă și în preț. Sub 10.000 euro pentru o mașină electrică (cu tot cu tichetul Rabla Plus) este o performanță!
Cele patru mașini analizate de noi au dimensiuni similare, atât la exterior, cât și la interior. VW e-Up și Skoda CityGo-e IV sunt aproape identice, dar acest lucru este explicabil prin faptul că Skoda este o marcă produsă tot de germani.
Puterea motorului, la jumătate
Prima diferență majoră între Spring și celelalte trei mașini o reprezintă puterea motorului. Dacia dezvoltă doar 44 CP, în timp ce rivalele au 82-83 CP. Fiind mașini în principal de oraș, acest lucru nu este unul dramatic în defavoarea Dacia, dar se simte atunci când vorbim de accelerația de la 0-100 km. Dacia Spring are nevoie de 15-18 secunde pentru a atinge 100 km/h, în timp ce concurentele ei ajung la această viteză în aproximativ 13-15 secunde. Dar fiind mașini electrice, primesc un cuplu de 120 Nm aproape instantaneu.
Viteza maximă este similară. Vw, Skoda și Smart ating cel mult 130 km/h, în timp ce Spring e doar puțin mai lentă, cu 125 km/h.
Baterie mai mică, autonomie similară
O altă diferență importantă între cele 4 modele este dată de capacitatea bateriei, iar aici Smart pierde clar lupta, cu doar 17,6 kWh. Dacia se apropie de 27 kWh, în timp ce VW și Skoda dezvoltă 32,3 kWh.
La capitolul autonomie în regim WLTP, Dacia Spring promite 225 km, în timp ce în regim WLTP City mizează pe 275 km! Skoda și VW o depășesc și aici, cu 260 km autonomie WLPT, în timp ce micuțul Smart atinge doar 130 km range. Evident, autonomia este direct influențată de vreme, încărcare, folosirea aerului condiționat, dar și de stilul de condus. Dacia anunță că Spring va avea și modul de condus ECO, iar asta ar trebui să crească autonomia.
În fine, diferențele sunt mici la capitolul încărcare. Între 4 ore și jumătate și 5 ore și jumătate au nevoie toate cele patru mașini pentru o încărcare completă la o stație dedicată mașinilor electrice. În regim de încărcare la priza de acasă, Dacia are nevoie de 14 ore.
Dacia Spring promite să fie un succes dacă ne raportăm în primul rând la preț. Nu are caracteristicile tehnice ale rivalelor, dar pentru o mașină electrică ce se poate cumpăra în România cu aproximativ 8000 de euro prin Rabla Plus se anunță a fi un rival de temut.
Producătorul de la Mioveni a anunțat că va începe preluarea comenzilor în primăvară, iar primele mașini vor fi livrate conform estimărilor din toamna anului viitor.