Trenul este mijlocul de transport în comun cel mai puțin poluant, comparativ cu mașina, avionul sau ambarcațiunile, arată două studii publicate astăzi de Agenția Europeană de Mediu. Transportul este responsabil de 25% din emisiile cu efect de seră din Uniunea Europeană.
Tren sau avion?
Studiile s-au concentrat în primul rând pe acest raport dintre deplasarea cu trenul și cea cu avionul, două dintre cele mai utilizate mijloace de deplasare din Uniunea Europeană. Specialiștii au ajuns la concluzia că transportul feroviar este cel mai puțin poluant cu mediu, independent de mersul pe jos sau cu bicicleta. Calculat ca emisii pe kilometru de deplasare, cele care provin de la avioane sunt cele mai numeroase, dar nu neapărat cele mai nocive. Circulația vehiculelor care utilizează benzină sau motorină provoacă maii mult rău decât utilizarea kerosenului.
Raportul notează totuși faptul că pe distanțe lungi raportul cost-beneficiu al transportului cu avionul este defavorabil mediului înconjurător. Momentul maxim în care emisiile ajung în atmosferă sunt în timpul decolării și aterizării. Specialiștii au analizat 20 de de rute aeriene care traversează Europa.
Mașinile pierd lupta cu trenul și barca
Un al doilea studiu arată că transportul cu trenul și cel maritim este cel mai puțin nociv din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon. Calculul a fost făcut în funcție de emisiile pe fiecare kilometru parcurs. La polul opus sunt avioanele și mașinile. Autorii raportului au mai constatat că în timp ce în ultimii 5 ani lucrurile s-au îmbunătățit în ceea ce privește efectul asupra mediului în cazul transportului feroviar și maritim, a apărut o înrăutățire în cazul mașinilor și avioanelor, care nu au reușit să reducă în mod semnificativ emisiile poluante.
Traficul auto, sursă majoră de poluare
Cifrele oficiale de la nivelul anului 2018 arată că 74% din gazele cu efect de seră din Europa provin de la transportul auto, 14% de la cel maritim și 13% de la aviație. În cazul transportului feroviar este vorba doar de 0,4%, iar aici vorbim de o poluare provenită de la locomotivele diesel. Dincolo de emisiile provenite din arderea combustibilului folosit, în atmosferă ajung și alte particule nocive cum ar fi cele generate de plăcuțele de frână, anvelope sau deteriorarea materialului rulant.