Capitala Marii Britanii raportează scăderi dramatice ale poluării aerului în zona zero. Față de acum 4 ani, nivelul poluării peste limita legală a scăzut cu 94%, se arată într-un raport publicat de primarul Sadiq Khan, citat de The Guardian. Autoritățile au reușit în doar 4 ani ceea ce înainte ar fi fost posibil în 193 ani!
Toate tunurile pe mașinile poluante
Imediat ce a fost ales primar, Shadiq Khan a declarat război mașinilor care poluează și a început să ia măsuri dure în zona centrală. Primarul Londrei estima că aproximativ 20 de miliarde de lire erau cheltuite anual de primărie pentru a trata efectele poluării. Cea mai mare parte din bani mergea direct către NHS, sistemul național de sănătate pentru tratarea persoanelor afectate de gradul ridicat de poluare. Așa că a început să înăsprească rapid condițiile de acces în centrul orașului.
Printre măsurile luate a fost majorarea taxei de acces în zona zero (congestion charge), interzicerea mașinilor diesel în centru, inclusiv a taxiurilor pe motorină și transformarea unora dintre artere în străzi pietonale.
Taxă de acces în centru
Primăria a încurajat în mod accentuat transportul în comun, prin achiziția unor autobuze cu emisii reduse, iar ulterior a impus restricții inclusiv companiilor de ride-sharing, cele care operau în mod frecvent în centru. Au primit acces doar vehiculele plug-in sau electrice, iar celelalte vehicule pe benzină sau diesel sunt nevoie să achite o taxă zilnică de acces de până la 25 de lire. În caz contrar, amenda pentru fiecare intrare ilegală în zona zero este de 130 de lire. În plus, primăria a extins și rețeaua de piste de biciclete. În raportul pe care l-a făcut public după 4 ani de mandat și analizat de experți, Shadiq Khan susține că nivelul noxelor a scăzut cu 94% în perioada 2016-2020.
De exemplu, nivelul de dioxid de azot a scăzut cu 44% în 2020 față de acum 3 ani, în zona centrală. În plus, dacă la preluarea mandatului în zona centrală erau 455 de școli afectate de aerul poluat, acum mai sunt doar 14, ceea ce înseamnă o scădere de 97%!
Primăria nu are de gând să ridice piciorul de pe accelerație. Cifrele anunțate de Shadiq Khan sunt mai mult decât încurajatoare, dar ele rămân în continuare mai ridicate decât normele recomandate de OMS, în condițiile în care nivelul maxim al noxelor admis de autoritățile din Londra este mai mare decât cel cerut de Organizația Mondială a Sănătății.
Zona zero, extinsă la tot inelul median de circulație
De aceea, Shadiq Khan vrea ca până în octombrie 2021 să impună taxă de acces și să interzică mașinile diesel pe toate străzile din interiorul inelului median al orașului, nu doar în zona zero cum este acum. Conform raportului citat de The Guardian, în centrul Londrei circulă zilnic cu aproape 44.000 de mașini poluante mai puțin decât în 2017, când au fost introduse taxele de congestie.
Ținte noi pentru 2030
Primăria Londrei va propune în următorul program anti-poluare ca orașul să adopte până în 2030 nivelul maxim de poluare admis de OMS și să renunțe la standardele actuale pentru a reduce și mai mult poluare aerului în oraș.
Sunt fericit că londonezii respiră un aer mult mai curat. Totuși, poluarea aerului rămâne un risc major la adresa sănătății populației și de aceea este momentul să intervină și guvernul. — Sadiq Khan, primarul Londrei
În 2015, aerul din centrul Londrei era atât de poluat încât 9.000 de oameni din capitală mureau în fiecare an în mod direct din cauza noxelor, iar alte 2 milioane de persoane erau afectate de calitatea precară a aerului pe care îl respirau.
În perioada 2008-2016, primar al Londrei a fost actualul premier, Boris Johnson. Experții estimau la vremea aceea că în ritmul de atunci al combaterii poluării ar fi fost nevoie de 193 de ani pentru ca Londra să respecte indicatorii de calitate a aerului impuși la nivel internațional.