Guvernul regional din zona Bruxelles a anunțat că a luat o decizie majoră în ceea ce privește traficul din capitala Belgiei, dar și zona metropolitană. Șoferii care au mașini pe bază de combustibili fosili nu vor mai avea voie să circule deloc cu aceste mijloace din transport în cel mult 10-15 ani. Nu scapă de această măsură nici măcar cei care conduc scutere sau motociclete.
Autoritățile din regiunea Bruxelles și-au propus ca până la jumătatea acestui secol să scapă de orice fel de emisii de dioxid de carbon provenite de la trafic, așa că au luat decizia radicală de a interzice circulația autoturismelor poluante în următorul deceniu și jumătate. Astfel, primele care nu vor mai avea voie pe șosele din 2030 sunt mașinile diesel, iar cele pe benzină vor mai putea circula doar până în 2035. Măsura se aplică și autoturismelor pe bază de GPL. Nu scapă de această interdicție nici măcar cei care au vehicule hibrid!
Decizia va fi implementată și mai rapid în cazul vehiculelor pe două roți. Astfel, din 2025 vor fi interzise scuterele diesel, iar din 2028 cele pe benzină. În schimb, motocicliștii vor mai putea circula în regiunea Bruxelles până în 2035.
Agenția de mediu din Bruxelles spune că traficul este responsabil pentru 30% din emisiile de dioxid de carbon, iar acest nivel a rămas constant din 1990 încoace. Măsura impusă acum ar trebui să prevină 100-110 decese anuale cauzate de emisiile toxice din trafic, dar și să reducă gazele cu efect de seră cu până la 75% până în 2035.
Ca o alternativă la interzicerea mașinilor diesel și pe benzină, autoritățile din regiunea Bruxelles promit că vor instala 22.000 de încărcătoare pentru mașini electrice și vor investi major în rețele de transport în comun. Doar anul acesta au alocat un buget de 1,2 miliarde de euro.
Belgia se aliniază așadar politicii Uniunii Europene ca până în 2050 UE să atingă obiectivul de neutralitate din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon. În martie anul acesta, nouă țări de pe Bătrânul Continent au cerut Uniunii Europene să interzică comercilizarea autoturismelor diesel și pe benzină în tot spațiul UE.