Milioane de mașini second-hand, camionete sau microbuze exportate din Europa, Statele Unite și Japonia către țările subdezvoltate sunt de calitate slabă și contribuie semnificativ la poluarea aerului. Acest fapt împiedică eforturile de atenuare a schimbărilor climatice, arată cel mai recent studiu făcut de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu.
În 3 ani au fost exportate 14 milioane de vehicule second-hand
Datele studiului arată că între anii 2015-2018, 14 milioane de vehicule second-hand au fost exportate. Mai mult de jumătate au ajuns în Africa. Sectorul transporturilor este responsabil de aproape un sfert dintre emisiile de gaze cu efect de seră. Noxele provenite de la vehicule sunt o sursă de particule PM 2.5 și oxizi de azot.
Curățarea flotei globale de vehicule este o prioritate pentru îndeplinirea obiectivelor globale și locale privind calitatea aerului. De-a lungul anilor, țărilor dezvoltate și-au trimis vehiculele uzate către țările în curs de dezvoltare. Exportul de vechicule poluante a devenit posibil pentru că nu este reglementat în mare parte dintre aceste locuri. Țările dezvoltate trebuie să oprească exportul de mașini care nu sunt prietenoase cu mediul și care nu mai sunt acceptate în zona respectivă, în timp ce țările importatoare ar trebui să aibă standarde de calitate mai înalte. — Inger Andersen, Director Executiv UNEP
Unde ajung cele mai poluante mașini în România
Raportul a analizat 146 de țări și a descoperit că cele mai multe dintre ele au o legislație precară în ceea ce privește importul de mașini vechi. Cele mai multe mașini poluante au ajuns în Africa în 3 ani, 40% urmează țările din Europa de Est (24%) , zona Asia-Pacific (15%), Orientul Mijlociu (12%) și America Latină (9%)