SUMAL 2.0, varianta îmbunătățită a sistemului de urmărire a materialelor lemnoase din România, își intră în drepturi de la 1 noiembrie. Noul sistem are în componență 9 aplicații și promite între altele urmărirea transporturilor de lemn cu GPS, în timp real, cât și generarea de alerte, acolo unde recoltarea masei lemnoase nu se suprapune peste un act de punere în valoare legal constituit (APV).
Care sunt principalele noutăți
Noul SUMAL va reduce birocrația cu cel puțin 50% față de situația actuală, spun reprezentanții Ministerului Mediului, într-un răspuns pentru naturetalks.ro. Vor dispărea mai multe documente, cum sunt: registre, rapoarte și avize. Zilnic în sistem vor apărea volumele de material lemnos din orice depozit din țară, iar aceste cantități vor fi actualizate automat. Principalele atribute ale noului SUMAL sunt:
- Urmărirea transporturilor de lemn cu GPS, în timp real;
- Încărcarea de fotografii cu transportul de lemn, la momentul emiterii avizului de însoțire;
- detecție satelitară cu imagini de înaltă rezoluție;
- introducerea amenajamentelor silvice, atât cu descrieri ale arboretelor și a lucrărilor propuse în acestea, cât și cu suportul grafic (hărți GIS);
- introducerea tuturor metodelor de calcul a actelor de punere în valoare a masei lemnoase (APV), validate de autoritate;
- generarea de alerte, acolo unde recoltarea masei lemnoase nu se suprapune peste un act de punere în valoare legal constituit;
- generarea registrului electronic pentru depozite, pentru a se înlătura dubla înregistrare a intrărilor – ieșirilor de material lemnoase, precum și pentru a se preveni fraudele rezultate din falsa proveniență a materialelor lemnoase din aceste depozite.
9 aplicații diferite. Cum se vor descurca pădurarii?
Noul sistem SUMAL 2.0 are în componenţă 9 aplicații:
- Aplicația SUMAL 2.0 Amenajare;Modulul Agent – destinat operatorilor economici;
- Aplicația SUMAL 2.0 Ocol silvic;
- Aplicația SUMAL 2.0 Agent – Registrul electronic;
- Aplicația SUMAL 2.0 Avize;
- Aplicația SUMAL 2.0 Control;
- Aplicația SUMAL 2.0 Superadmin;
- Aplicația SUMAL 2.0 Gardă Forestieră;
- Aplicația SUMAL 2.0 Inspectorul Pădurii;
- Aplicația SUMAL 2.0 Contravenții – SNEICS.
I-am întrebat pe cei de la Ministerul Mediului cine îi va învăța pe pădurari să folosească sistemul. Iată și răspunsul:
Din data de 12.05.2020 s-a început testarea SUMAL. Angajații gărzii forestiere sunt cei care creează accesul pentru companiile de tipul ocoale silvice arondate/agenți economici precum și pentru utilizatorii cu rolul de șefi de ocol/administratori aferenți. Șefii de ocoale silvice/administratorii companiilor vor fi cei care vor crea baza de date pentru proprii angajați, astfel încât, aceștia să poată introduce datele în sistemul online. Angajații sunt cei care urmăresc fluxul informațional legat de proprietari, fișe proprietate (pentru suprafețe neamenajate momentan), dispozitive de marcare, delegații de marcare, inventarierea cu aplicația mobilă, aprobarea inventarului etc. În cadrul grupurilor de lucru au fost transmise instrucțiuni de folosire a aplicațiilor aflate în testare, astfel, orice disfuncționalitate fiind transmisă în timp real dezvoltatorului.
Cum pot cetățenii să se implice pentru stoparea tăierilor ilegale
Verificarea transporturilor de materiale lemnoase se poate face atât prin accesarea portalului web: www.inspectorulpadurii.ro, cât și cu ajutorul aplicației pentru mobil „Inspectorul Pădurii”. Pot fi vizualizate și consultate atât avizele de însoțire, locul încărcării materialului lemnos, cât și actul de punere în valoare din care provine masa lemnoasă. Dacă în urma verificării transportului rezultă că acesta nu este înregistrat în sistemul de urmarire a masei lemnoase, utilizatorii sunt îndrumați sa apeleze numărul unic 112 pentru semnalarea transportului ilegal. Chiar și fără această aplicație instalată, orice cetățean are posibilitatea să sune la numărul de urgență 112, pentru a solicita verificarea legalității unui transport de materiale lemnoase.