Un raport UBS estimează că în cel mult patru ani costul de fabricare al unei mașini electrice nu va fi mai mare decât cel al producerii unei mașini care folosește combustibili fosili. Mai mult, unele companii auto vor produce exclusiv vehicule electrice.
Datele prezentate de UBS și citate de The Guardian arată că producătorii auto se orientează din ce în ce mai mult spre o producție exclusivă de mașini electrice în următorii ani.
Miza: baterii mai ieftine
În prezent, cea mai mare problemă pentru producătorii auto este cea a bateriilor. Constructorii vor să ofere vehicule cu o autonomie cât mai mare, dar asta înseamnă baterii cu o capacitate mai mare. Obținerea lor se face însă la costuri ridicate, așa că o treime din costul total al mașinii îl reprezintă bateria. UBS estimează că în următorii doi ani costul de producere al bateriilor electrice se va reduce cu 1.900 de dolari, ceea ce se va reflecta și în prețul mașinii.
Pentru a obține baterii mai eficiente la costuri mai reduse este nevoie de investiții uriașe. UBS arată că Tesla și Volkswagen vor investi 33 de miliarde de dolari în producerea și vânzarea de mașini electrice.
2025, anul cheie
Tim Bush, analist UBS susține că din 2025 nu vor mai fi prea multe motive să cumperi o mașină care folosește benzină sau motorină. Viitorul este al celor electrice, în condițiile în care tot mai multe țări din întreaga lume vor interzice în următorii ani comercializarea de mașini noi non-electrice. În plus, producătorii renunță și ei încă de pe acum să mai fabrice mașini pe benzină sau motorină pentru că acestea nu vor mai avea unde să circule.
Mai mult, ar putea să dispară inclusiv mașinile hibrid, care folosesc și energia electrică și cea a unui motor cu combustie internă, în condițiile în care costul bateriilor va fi mai mic. Producătorii vor construi doar mașini electrice.
Dacă în urmă cu doar câțiva ani pe piața auto erau doar câteva modele electrice disponibile, acum aproape toți marii producători mondiali comercializează vehicule electrice. Mărcile celebre au acum și un echivalent electric.
Diferența de preț se micșorează puternic
În încercarea de a cuceri piața, producătorii auto vin cu modele din ce în ce mai ieftine, iar în cazul mașinilor de lux, diferența de preț între modelul electric și cel convențional nu mai este așa de mare. Potrivit The Guardian, dacă un Volkswagen Golf costă 20.000 lire, un VW ID-3 poate fi cumpărat cu 29.000 lire.
În Marea Britanie, Jaguar Land Rover vinde singurul său model electric, I-Pace cu 64.000 de lire, în timp ce modelul clasic F-Pace costă 44.000 lire.
UBS estimează că până în 2025 mașinile electrice vor reprezenta 17% din piața auto la nivel global, iar până în 2030 vor ajunge la 40%. Practic, în cel mult un deceniu, din 10 mașini vândute 4 vor fi electrice.